Mutěnická vinařská stezka

Vinařská stezka kopírující hranice bývalé Mutěnické vinařské oblasti tvoří uzavřený okruh v podobě ležaté a hodně kostrbaté osmičky. Dobře sjízdná a nenáročná trasa vede většinou po zpevněných polních cestách. Jízda kultivovanou krajinou, zelení remízků, sadů a vinic nabízí zajímavou cyklistiku i prvotřídní vinařské zážitky.

Charakteristika trasy - Mutěnická vinařská stezka

Svatobořice-Mistřín, Šardice, Hovorany, Čejč, Mutěnice, Milotice

Svatobořice - Hovorany (23 km)

Putování po Mutěnické vinařské stezce můžeme zahájit ve Svatobořicích u Vinařství Dufek. Po překonání hlavní silnice nás čeká stoupání k místu dalekých výhledů. V trati Budovníky se otevírá impozantní pohled do širokého okolí. Pálavu s hradem Děvičky na jihu, masiv Bílých Karpat na východě i panorama Chřibů od Buchlova po Železňák uvidíte za jasného počasí jako na dlani.

Po parádním sjezdu do Mistřína doporučuji návštěvu barokního kostela Nanebevzetí Panny Marie. Když budete mít štěstí, můžete si prohlédnout pozoruhodnou Křížovou cestu místního rodáka malíře Vladimíra Vašíčka. V půvabné knížce Růže pro krále o ní Josef Holcman napsal: „Na těch čtrnáct zastavení Křížové cesty, jež barvami a podivnými tvary vyjadřují děj i pocity člověka odsouzeného k smrti se jezdí dívat lidé ze zahraničí, ale domácí tvrdí, že se tam před těmi mazanicemi nedají ani pochovat.“ Stezka pokračuje po silnici směrem do Šardic. Vesnicí prochází stezka kolem sklepů u hřiště, míjí bývalou augustiniánskou biskupskou rezidenci i historický Loyderůw sklep. Když se na dohled objeví řádek vinných sklepů Za Dědinů, směrovka se stylizovaným sklepním žúdrem posílá cyklisty prudkým stoupáním úzkou asfaltovou cestou vzhůru. Následuje malebná pasáž s vinohrady a široce otevřeným pohledem na Babí lom a osady pod kopcem.

Zvrásněný barevný reliéf krajiny připomíná obrazy impresionistů, stráně zdobí kaple a Boží muka, doklad religiozity kraje. Výborně značená cesta pokračuje členitým terénem k nejvyššímu bodu Mutěnické stezky, trati Za Dvorkem. Na rozcestí, které předchází přírodní rezervaci Hovoranské louky, odbočuje Mutěnická stezka do Hovoran. Přírodní rezervace Hovoranské louky, prudký travnatý svah o výměře 10 hektarů, je významný komplex stepních luk s řadou vzácných představitelů suchomilné fauny (ostřice horská, sveřep vzpřímený, prvosenka jarní, mochna bílá). Znaveného poutníka potěší zastíněná lavička na úpatí luk, zvídavého cyklistu informační tabule pojednávající o této cenné lokalitě.

Mutěnická vinařská stezka

Hovorany - Milotice (25 km)

Náměstí ve středu Hovoran nabízí odbočení doleva a zkrácení okruhu spojkou k Jarohněvickému rybníku nebo doprava stoupání nad obec a následný sjezd do Čejčské kotliny, která je dnem bývalého jezera. Na prudkých stepních stráních na březích jezera se zachovala jedinečná stepní vegetace, s jejíž pestrostí snesou srovnání jen nejlepší bělokarpatské lokality.

Čejč, která ve středověku patřívala klášteru Porta coeli, byla v 15. století zpustošena a znovu osídlena byla až v polovině 18. století, částečně i francouzským obyvatelstvem. Dvoukilometrový úsek po silnici směrem na Čejkovice končí odbočením stezky doleva. Rovinatým terénem v sousedství železniční tratě Hodonín – Zaječí se blížíme k centru vinařské oblasti, která tvoří přechod mezi severními a jižními oblastmi pěstování révy vinné na Moravě.

Mutěnice, jedna z největších vinařských obcí na Slovácku, vítají cyklisty stylově – nádhernou scenérií vinařských ploch a sklepní kolonií Pod Búdama. Již od prvních sklepů panuje atmosféra jako objednaná pro propagaci vinařských stezek. Vinaři s koštýři, cyklisté, kola, hovor a smích. Chutná se Chardonnay, původem z Burgundska, dnes rozšířené po celém světě. K jihu orientované mutěnické svahy a typické složení půdy dávají odrůdě zlatou barvu, plnost a osvěžující kyselinu. Odmítnout nelze ani pozvání na mutěnickou specialitu, Slovácký granát. Směs Frankovky a Modrého Portugalu je extraktivní vyzrálé víno znamenité chuti. Značení stezky pokračuje spolu s Moravskou vinnou po cyklostezce zbudované ve stopě zrušené železniční tratě do Dubňan, kde se připojí oranžově značená stezka Podluží. Ve městě odbočí obě připojené stezky směrem na Ratíškovice, Mutěnická stoupá, zahýbá doleva a za zástavbou pokračuje po polní cestě směrem k bývalému dolu Josef a poté na horizontu zatáčí doleva cestou mezi vinohrady. Po krátkém prudkém sjezdu se ocitnete na okraji vinařského areálu Šidleny. Živá sklepní osada, která poskytuje krásný výhled do údolí, nemá sice styl a starobylý ráz petrovských Plžů ani domácký půvab vinných sklepů na úpatí Chrástu u Vlkoše, zdobí ji však nehraná pohostinnost hospodářů a lahodná vína v podzemí.

Ze sklepa do sklepa (10 km)

V levotočivé zatáčce na konci Šidlen odbočuje stezka k silnici do Milotic. Na okraji obce můžete odbočit k přírodní památce Horky, která je – stejně jako Písečný rybník v blízkosti zámku – cennou přírodní rezervací. Po návratu na růžové značení Mutěnické vinařské stezky pokračujte kolem kostela Všech svatých až k baroknímu zámku, který je národní kulturní památkou nazývanou perla jižní Moravy. Závěrečný, sotva pětikilometrový úsek, obohatí výlet ještě o jeden zážitek. V půli „hraběcí“ cesty směrem do Svatobořic objevíte biocentrum U Jezera, místně nazývané Olšák. Cenná lokalita na řece Kyjovce je domovem moudivláčka lužního a dalších chráněných druhů ptáků.

Délka:

64 km

Obtížnost:

Trasa vhodná pro všechny kategorie cyklistů, náročnější profil v okolí Hovoran, Šardic a Svatobořic-Mistřína.

Povrch:

31 % silnice, 69 % cyklostezky a zpevněné terénní úseky

Soubory ke stažení

Trasa ke stažení
gpx, 575529

Vinařské novinky do schránky

Každý týden vám pošleme aktuality ze světa vína