Ve Varšavě se uskutečnila prezentační akce „Setkání, zážitky a chuť českého vína“, která představila české vinařství v Polsku. Akce proběhla za podpory Ministerstva zemědělství ČR ve spolupráci s Národním vinařským centrem. Během programu se představilo 13 českých vinařství a následně 12 subjektů z oblasti cestovního ruchu. Účastníci měli možnost degustovat vína, navázat obchodní kontakty a získat informace o vinařských destinacích v Česku. Doporučení odborníků směřují k opakování podobných akcí, které pomáhají šířit povědomí o kvalitě a jedinečnosti českých vín.
V pondělí 20. října 2025 se v prestižním varšavském Mielżyński Wine Baru uskutečnila prezentační akce s názvem „Setkání, zážitky a chuť českého vína“, která představila české vinařství odborné veřejnosti v Polsku. Akce se uskutečnila v rámci projektu PROPED za podpory Ministerstva zemědělství ČR ve spolupráci s Národním vinařským centrem. Jejím cílem bylo posílit obchodní vztahy, propagovat české víno a enoturistiku a podpořit exportní příležitosti českých vinařů.
Účastníky akce přivítal velvyslanec ČR ve Varšavě Břetislav Dančák, který vyzdvihl kvalitu české vinařské produkce a poukázal na dynamický rozvoj česko-polské spolupráce. V úvodu vystoupil také Michal Kulík, zástupce Ministerstva zemědělství ČR, a představitelky Národního vinařského centra Dagmar Fialová a Zuzana Vejmelková, které ve své prezentaci přiblížily specifika a význam českého vinařství a jeho potenciál na mezinárodních trzích. Za polského organizátora akce promluvil Tomasz Prange-Barczyński, uznávaný polský novinář, kritik vína a odborník na enogastronomii, který se věnuje propagaci vinařské kultury v Polsku i v zahraničí.
Program akce byl rozdělen do tematických bloků. První dva dopolední bloky byly zaměřeny na odborné prezentace českých vinařů, networking, degustaci vín a navazování obchodních kontaktů. Celkem se představilo 13 českých vinařství se svými produkty:
| Vinařství (web) | Krátký popis | Kontakt (e-mail) | 
| Mladé, přírodní vinařské trio s vášní pro bublinky, biodynamické metody, klasická metoda a divoká energie pét-natů. | ||
| Organická vína se spontánní fermentací z největší české vinařské obce, tvořená pedagogem a průkopníkem přírodního přístupu. | ||
| Vinařství pojmenované na počest slavné jezuitské vinice v Bzenci na místních písčito-hlinitých půdách obnovuje renomé místních vín. | ||
| Vinařství s více než 130letou tradicí, stylový enoturistický zážitek na svazích Modrých hor. | 
 | |
| Elegantní, čistá vína z unikátní vinice v Mikulově, v srdci jihomoravského vinařství. | ||
| Organická vína ze srdce Pálavy, tvořená rodinou v malebné vinařské obci Pavlov. | ||
| Šestipodlažní a jediné plně gravitační vinařství v Česku. | ||
| Výjimečná moravská vína dozrávající na píscích „Moravské Sahary“. | ||
| Rodinné vinařství dvou bratrů v regionu Pálavy, nabízející jedinečný enoturistický zážitek. | ||
| Biodynamické vinařství s certifikací Demeter, vinice v historickém městě UNESCO. Produkuje organická vína, trojnásobný finalista soutěže Vinařství roku. | ||
| Český král Frankovky (Blaufränkisch), specialista na růžová i červená vína. | ||
| Rodinné vinařství z malebné obce Hlohovec na vápencových půdách. | ||
| 80 ha vinic u Pálavy, vápenité podloží, království Ryzlinku vlašského. Produkuje terroirová a organická vína, zejména Welschriesling a Pálava. | 
 Třetí blok byl věnován podpoře cestovního ruchu. Zúčastnilo se ho 12 českých subjektů, včetně Jižní Moravy jakožto hlavního partnera s rozšířenou prezentací, Východní Moravy a cestovní kanceláře CK Grono Tour, zaměřené na propagaci vinařských destinací. České subjekty prezentovaly svou nabídku 24 polským cestovním kancelářím (převážně organizátorům MICE turismu) a dvěma polským odborným médiím – Think MICE a MICE Poland. Po prezentacích následovala krátká speed datingová setkání u stolků vinařů. Polští účastníci obdrželi informace
o české vinařské nabídce také elektronicky.
Akce byla pro české vinaře velmi cenná – nejenže jim umožnila osobně představit svá vína odborné veřejnosti v Polsku, ale také získat kontakty na všechny registrované účastníky, kteří projevili zájem o česká vína. Navázané vztahy a pozitivní ohlasy potvrzují zájem o české vinařství, jehož kvalita si nachází své místo na zahraničních trzích. Projekt zároveň podpořil propagaci enoturistiky a cestovního ruchu v Česku. Doporučení od některých zúčastněných vinařských odborníků jednoznačně směřují k opakování podobných akcí, aby se o kvalitě a jedinečnosti českých vín a vinařských destinacích dozvědělo co nejširší publikum.
Zpracoval: Luboš Laštůvka, ekonomický diplomat, Velvyslanectví ČR ve Varšavě
Více fotek na https://mzv.gov.cz/warsaw/cz/obchod_a_ekonomika/novinky_aktivity/setkani_zazitky_a_chut_ceskeho_vina.html

Vinařské novinky do schránky