Dnes slavíme Světový den vinařské turistiky

Dnes je významný den pro svět vinařské turistiky – Den vinařské turistiky (World Wine Tourism Day), který se každoročně připomíná druhou neděli v listopadu.

Druhou neděli v listopadu se v rámci Dne vinařské turistiky představují vinařství a akce spojené s vínem po celém světě. Je to také den, který upozorňuje na ekonomický dopad vinařské turistiky. Tento svátek, který byl původně vyhlášen jako Evropský den vinařské turistiky v roce 2009, se v roce 2019 rozšířil do celého světa a koná se každoročně druhou neděli v listopadu.

Proč je tento den důležitý
  • Vinařská turistika dnes již není doplňkovou aktivitou, ale potvrzuje se jako strategický pilíř rozvoje venkovských regionů, místní ekonomiky a kulturního dědictví.

  • Ze studie Global Wine Tourism Report vydanou v roce 2025 plyne, že dvě třetiny vinařství označily vinařskou turistiku za ziskovou; přibližně 25 % příjmů může pocházet právě z turistických aktivit. Mezi formami aktivit se nejčastěji objevují degustace (79 % vinařství je nabízí), prohlídky sklepů (68 %) a prohlídky vinic (61 %).

  • Den nabízí příležitost pro vinařství, regiony a návštěvníky — degustace, prohlídky vinic, vzdělávací programy i interakci s terroirem se stávají aktivitou, která spojuje kulturu, gastronomii a zážitek.

#WineTourismDay

Jak se zapojit (pro české návštěvníky)
  • Vydejte se na jednodenní výlet do vinařského regionu – ideálně s prohlídkou vinice či sklepa, ochutnávkou a poznáním místa.

  • Sledujte programy vinařství či regionálních organizací označené #WineTourismDay.

  • Zaměřte se na zážitek: nejen na víno samotné, ale i na krajinu, příběh vinařství, gastronomii a interakci s místními.

  • Pro vinařství: využijte tento den pro otevřené sklepy, speciální nabídky, edukaci či spolupráci s gastronomickými partnery.

  • V České republice Den vinařské turistiky spadá na den před svátkem sv. Martina, a tak lze navázat na slavnosti Svatomartinského vína letos i v tento den.

Proč by si měli české vinařské regiony všímat

Vinařská turistika v Česku má potenciál z hlediska rozvoje: návštěvníci hledají autentické zážitky, propojení s krajinou a vinicí, a tato oblast je více než pouze prodej vína. Program jako Den vinařské turistiky může být impulsem pro zvýraznění regionu nebo obce, zapojení komunit a vytvoření zážitků, které vedou k opětovnému návratu návštěvníků.

Tyto údaje potvrzují, že vinařská turistika má konkrétní ekonomický dopad, nejen image-význam. To znamená, že i menší vinařství či regiony v Čechách a na Moravě mohou tento den využít jako impuls pro vyšší návštěvnost, zážitkové nabídky či rozvoj „výletních produktů“. Uspořádání programu – degustace, prohlídky sklepa, výlet po vinicích – odpovídá trendům, které vyplývají ze studií (degustace + vinice + sklep) a které návštěvníci očekávají.

Růst trhu a zvýšený zájem o zkušenostní formy turistiky znamená, že investice do návštěvnických služeb (např. informační tabule, ochutnávky, interaktivní prvky) má potenciál růstu.



Zdroje 1, 2, Fotobanka Jižní Morava

Vinařské novinky do schránky

Každý týden vám pošleme aktuality ze světa vína