Dnes je významný den pro svět vinařské turistiky – Den vinařské turistiky (World Wine Tourism Day), který se každoročně připomíná druhou neděli v listopadu.
Druhou neděli v listopadu se v rámci Dne vinařské turistiky představují vinařství a akce spojené s vínem po celém světě. Je to také den, který upozorňuje na ekonomický dopad vinařské turistiky. Tento svátek, který byl původně vyhlášen jako Evropský den vinařské turistiky v roce 2009, se v roce 2019 rozšířil do celého světa a koná se každoročně druhou neděli v listopadu.
Vinařská turistika dnes již není doplňkovou aktivitou, ale potvrzuje se jako strategický pilíř rozvoje venkovských regionů, místní ekonomiky a kulturního dědictví.
Ze studie Global Wine Tourism Report vydanou v roce 2025 plyne, že dvě třetiny vinařství označily vinařskou turistiku za ziskovou; přibližně 25 % příjmů může pocházet právě z turistických aktivit. Mezi formami aktivit se nejčastěji objevují degustace (79 % vinařství je nabízí), prohlídky sklepů (68 %) a prohlídky vinic (61 %).
Den nabízí příležitost pro vinařství, regiony a návštěvníky — degustace, prohlídky vinic, vzdělávací programy i interakci s terroirem se stávají aktivitou, která spojuje kulturu, gastronomii a zážitek.
![]()
#WineTourismDay
Vydejte se na jednodenní výlet do vinařského regionu – ideálně s prohlídkou vinice či sklepa, ochutnávkou a poznáním místa.
Sledujte programy vinařství či regionálních organizací označené #WineTourismDay.
Zaměřte se na zážitek: nejen na víno samotné, ale i na krajinu, příběh vinařství, gastronomii a interakci s místními.
Pro vinařství: využijte tento den pro otevřené sklepy, speciální nabídky, edukaci či spolupráci s gastronomickými partnery.
![]()
Vinařská turistika v Česku má potenciál z hlediska rozvoje: návštěvníci hledají autentické zážitky, propojení s krajinou a vinicí, a tato oblast je více než pouze prodej vína. Program jako Den vinařské turistiky může být impulsem pro zvýraznění regionu nebo obce, zapojení komunit a vytvoření zážitků, které vedou k opětovnému návratu návštěvníků.
Tyto údaje potvrzují, že vinařská turistika má konkrétní ekonomický dopad, nejen image-význam. To znamená, že i menší vinařství či regiony v Čechách a na Moravě mohou tento den využít jako impuls pro vyšší návštěvnost, zážitkové nabídky či rozvoj „výletních produktů“. Uspořádání programu – degustace, prohlídky sklepa, výlet po vinicích – odpovídá trendům, které vyplývají ze studií (degustace + vinice + sklep) a které návštěvníci očekávají.
Růst trhu a zvýšený zájem o zkušenostní formy turistiky znamená, že investice do návštěvnických služeb (např. informační tabule, ochutnávky, interaktivní prvky) má potenciál růstu.![]()
Zdroje 1, 2, Fotobanka Jižní Morava

Vinařské novinky do schránky