32 znojemských vinařství pořádá festival otevřených sklepů

Na Znojemsku již potřetí, za 6 let své existence již po šestnácté, to je bilance, se kterou přichází podzimní Festival otevřených sklepů. Uskuteční se o víkendu 15. a 16. listopadu v obcích Dobšice, Nový Šaldorf–Sedlešovice, Šatov a Chvalovice. Sklepy otevře 32 vinařů, o celkovou organizaci se stará zkušený tým Nadace Partnerství.

Co můžou vinaři i návštěvníci od festivalu očekávat, to prozrazuje jeho ředitel Ing. Juraj Flamik.

Každý festival je jiný než ty předešlé samozřejmě novými víny. Vína z úrody roku 2013 jsou všeobecně hodnocena jako svěží, lehčí, aromatická a mírně pikantní. Uvidíme, jestli jsou opravdu obzvlášť vhodná pro archivaci, jak tvrdí někteří sommeliéři," říká Juraj Flamik. Odrůdám pěstovaným na Znojemsku rok 2013 obzvlášť vyhovoval. Festival, který se pravidelně koná první víkend po svatém Martinovi, přinese i nabídku mladých vín ročníku 2014. Nad těmi visí stále otazník, ale účastníci festivalu je budou moct ochutnat v některém z 32 vinařství. Na Znojemsku se takto představí i 5 vinařství, které budou na festivalu poprvé. Mezi nimi takzvaná hostující vinařství, která mají sídlo mimo festivalové obce. Jsou to Vinařství Hanzel z Miroslavi a Adámkovo vinařství z Višňové.

Návštěvnost Festivalů otevřených sklepů rok od roku roste. Juraj Flami si o tom myslí: „Pro návštěvníky je festival celoživotním programem poznávání moravských vinařů a jejich vín. Asi 60 % návštěvníků je na festivalu poněkolikáté, například i po desáté, a 40 % jsou prvonávštěvníci. Z anket víme, že věkový průměr návštěvníků klesá a narůstá podíl žen. Nejpočetnějšími skupinami jsou ženy od 19 do 29 a muži od 29 do 39 let." Omlazování je podle pořadatelů znakem, že víno se stává součástí životního stylu mladých lidí. Ti se chodí na festival o víně učit i současně za zábavou. Střední generaci zase láká možnost srovnávat vína vinařů, které poznali na minulých festivalech a hodnotit proměny jejich chutí a vůní. Co ročník to originál. Typického návštěvníka však nejlépe znají vinaři samotní. Popisují ho jako kultivovaného člověka s hlubokým zájmem o víno, umírněně degustujícího, solventního a navíc věrného. Ekonomický efekt festivalů totiž není jen v tom, kolik vinaři prodají vína, ale kolik získají nových stálých klientů. Letošního jarního festivalu pod Pálavou se například poprvé zúčastnilo rodinné vinařství paní Svobodové, která to popisuje: „Po festivalu Jaro pod Pálavou se nám hlásilo tolik zájemců, že máme aktuálně pouze dvě vína – festivalově úspěšnou Frankovku rosé a Ryzlink vlašský. Ostatní je vyprodáno a tak usilovně pracujeme na nových vínech." O tom, že festival je vlastně největší vinotékou v republice, už návštěvníci vědí a bohatě toho využívají. Na festivalu se vybírá nejen podle senzorického hodnocení vína, ale i podle doporučení samotných vinařů. Co archivovat a co ne, k jakým jídlům a příležitostem podávat různá vína atd. S takovými informacemi je nákup vína velmi výhodný.

K organizaci dodává manažerka festivalu, Barbora Pavlíčková: „Očekáváme do 2 000 návštěvníků, více vstupenek ani nechceme prodat. Má to svoje dobré důvody, kapacitu kyvadlové dopravy mezi obcemi a umožnění kontaktu s vinařem, především tedy komfort návštěvníků." Na každém festivalu je podle ní nedostatek ubytování. Festival proto zajišťuje dovoz návštěvníků nejen ze Znojma nebo Miroslavi, ale pravděpodobně i z nedalekého rakouského Retzu. K programu Barbora Pavlíčková říká: „Díky důvěře a zkušenostem ze strany vinařů se daří stále více organizovat doprovodný program přímo ve sklepech. Domácí zde kromě vína nabízí i místní speciality, degustace archivů, prohlídky technologií nebo hudební programy." O gastronomické zážitky se podle ní starají i místí hotely a restaurace, které obohacují sortiment moravských jídel o zdravou a méně tradiční kuchyň. Vše se odehrává ve sklepech nebo v těsné blízkosti. Pořadatelé mají vyzkoušeno, že 16 hodin otevřených sklepů je tak akorát. Na koncerty či zábavy v kulturním domě nebo sokolovně návštěvník prostě nemá čas.

Fakta o festivalu:

Místo konání: vinařské obce Dobšice, Nový Šaldorf–Sedlešovice, Šatov, Chvalovice

Datum: sobota 15. a neděle 16. listopadu

Doba otevřených sklepů: v sobotu od 10.00 do 21.00, v neděli od 10.00 do 15.00

Počet vinařství: celkem 32. V Dobšicích 4, V Modrých sklepech 13, v Šatově 8 a Chvalovicích 7

Doprava: Festivalovou kyvadlovou dopravu budou zajišťovat moderní městské autobusy s pohonem na plyn. Mezi obcemi budou jezdit protisměrně v intervalu 20 minut, to znamená, že každou zastávkou projede jeden autobus co deset minut. Návštěvníci se na autobusy těší, těch pár minut jim často stačí na vzájemné seznámení se nebo společně zazpívanou písničku.

Ubytování: Ve všech ubytovacích zařízeních regionu. Již tradiční festivalové balíčky se vstupenkou, ubytováním a páteční večeří připravili hotely Prestige a Savannah. Protože na festivalový víkend navazuje volné pondělí, je v nich i jedna noc zdarma a zvýhodněné využití wellness.

Vstupenky: počet je omezen na 2 000 ks. Prodej se uskutečňuje na e-shopu Nadace Partnerství, stránky www.otevrenesklepy.cz nebo v síti Ticketstream. Cena vstupenky je 890 Kč, při nákupu 10 a více vstupenek je každá desátá zdarma. V ceně jsou kupóny na víno v hodnotě 200 Kč.

Kontakty: Juraj Flamik, ředitel festivalu, juraj.flamik@nadacepartnerstvi.cz, tel: +420 606 763 117
               Barbora Pavlíčková, manažerka festivalu, barbora.pavlickova@nadacepartnerstvi.cz, tel: +420 515 903 121

 

 

 

Vinařské novinky do schránky

Každý týden vám pošleme aktuality ze světa vína