Vinaři otevřeli Svartomartinské - už podeváté

Ivana ŠMELOVÁ, moderátorka: Přehled aktuálního dění v krajích dnes s Ivanou Šmelovou. Dobrý večer. 11. 11., den svatého Martina je už 9 let spojený s otevíráním svatomartinského vína. Stejně jako loni šlo do prodeje přes 2 miliony lahví tohoto mladého vína, nejvíc se ho vyrobí tradičně na jižní Moravě.

Eliška ČERMÁKOVÁ, redaktorka:

První litry svatomartinského vína začala plnit skleničky na náměstí Svobody v Brně přesně v 11 hodin. Jen tady si vinaři připravili k degustaci víc než 100 vzorků.

osoba:

6 gramů cukru, 6 kyseliny, krásný malinový, karamelový tóny.

návštěvník svatomartinského koštu:

Začínáme od bílýho a takhle to obejdeme dokola a skončíme tam, kde máme, no.

návštěvník svatomartinského koštu:

Víno je perfektní i díky té atmosféře, která tady je, akorát letos je tam víc kyselinek, než obvykle.

Eliška ČERMÁKOVÁ, redaktorka:

Značka Martina na bílém koni se na lahvích mladého vína objevila poprvé před 9 lety. Která lahve může označení svatomartinské nosit, určuje degustační komise Vinařského fondu. Vinaři pak musí dodržovat hlavní pravidlo, prodávat a otevřít až 11. listopadu. I letos jsme ale jednoho nepoctivého prodejce vypátrali.

redaktor /natočeno 8. 11. 2013/:

Každopádně gratuluju, jste prostě první prodejce svatomartinského vína v Brně.

prodejce vína /natočeno 8. 11. 2013/:

Však tak to má být. Mějte se hezky, na shle.

redaktor /natočeno 8. 11. 2013/:

Děkujeme, na shledanou.

Eliška ČERMÁKOVÁ, redaktorka:

Svatomartinské víno je značka, která prodává. Na svých lahvích ji tak chce mít každý rok víc než 100 vinařů. Tento znak jim totiž zaručí rychlý odbyt a první zisky z letošní sklizně.

Tomáš BAŘINA, vinař, Čejkovice:

Je pro nás prestiž získat tu značku a samozřejmě i marketingově je to pro nás velice úspěšná věc, takže proto to děláme.

Eliška ČERMÁKOVÁ, redaktorka:

Ne všichni vinaři ale o značku usilují. Někteří své víno prodávají zkrátka jako mladé víno, nejsou pak vázáni termínem prodeje ani druhem odrůdy. Svatomartinské oslavy zažilo i Uherské Hradiště. Tady lidé vybírali z vín od 11 vinařů z nejbližšího okolí i celé Moravy.

Petr GALLA, pořadatel:

Tahle akce, myslím si, že u lidí má čím dál větší ohlas. Lidé se každým rokem více a více těší na mladá svatomartinská vína.

Eliška ČERMÁKOVÁ, redaktorka:

Podle vinařů by se mělo svatomartinské víno vypít nejpozději do Velikonoc, aby neztratilo svoji svěžest. Luboš Dostál a Eliška Čermáková, Česká televize.

Ivana ŠMELOVÁ, moderátorka:

Lahví svatomartinského vína rok od roku přibývá. Zatímco třeba v roce 2008 jich vinaři vyrobili jen něco přes 700 tisíc, loni šlo do prodeje rekordních 2 miliony 200 tisíc lahví, letos je číslo zhruba stejné. Výběrem degustační komise letos prošlo 356 druhů bílých, růžových a červených vín od 116 vinařů. A v průměru stojí jedna láhev 70 až 100 korun. Ne všichni výrobci svatomartinského vína ale slavili. Třeba vinař nedaleko Uherského Hradiště dnes faráře a přátele výjimečně do sklípku nepozval. Musel dát přednost opožděné sklizni.

Luboš DOSTÁL, redaktor:

Polešovice na Uherskohradišťsku. Místní vinař Vít Soják už třetím rokem vyrobil svatomartinské víno, jeho tradiční oslavu ale poprvé odložil, kvůli neodkladné práci na vinici.

Vít SOJÁK, vinař:

Konečně jsme se dostali ke sběru, protože minulý týden jsem se kvůli počasí ke sbírání nedostali a potřebujeme dostat, posbírat vlastně ten Sylván zelený a pak máme ještě polovinu hroznů ve vinohradě.

osoba:

Hezky se nám trhá, dobře, protože je pěkně, není vítr, neprší, což nám vždycky taky vadilo, to je jisté.

Luboš DOSTÁL, redaktor:

Na symbolickou jedenáctou hodinu a jedenáctou minutu vinař přece nezapomněl. Vyhlásil přestávku a otevřel letošní svatomartinské přímo ve vinohradu. Pár stovek lahví svatomartinského, které letos vyrobil, rozvezl po vinotékách už v pátek, spíš kvůli tradici a prestiži, než pro velký zisk. Po přípitku a malém občerstvení zpátky k práci. Opožděnou oslavu s cimbálem, desítkami spolupracovníků a přátel ve sklípku si dopřeje až o víkendu, až bude sklizeň v bezpečí.

Vít SOJÁK, vinař:

V naší okrajové oblasti nebo podoblasti ty hrozny dozrávají pozdějc a letos ten ročník je takový specifický, že ty hrozny jsou nebo ta sklizeň je opožděná asi o 3 týdny.

Luboš DOSTÁL, redaktor:

Ale ne na úkor kvality. Tu si malý vinař z Polešovic letos pochvaluje. Luboš Dostál, Česká televize.

Ivana ŠMELOVÁ, moderátorka:

A detaily o svatomartinském víně teď s ředitelem Vinařského fondu Jaroslavem Machovcem. Dobrý večer.

Jaroslav MACHOVEC, ředitel, Vinařský fond ČR:

Dobrý večer.

Ivana ŠMELOVÁ, moderátorka:

Pane řediteli, my jsme viděli v té první reportáži nepoctivého prodejce. Můžete zaručit těm poctivým, že je konkurenti tímto nepřevezou?

Jaroslav MACHOVEC, ředitel, Vinařský fond ČR:

Víte, my máme samozřejmě licenční smlouvy uzavřeny s vinaři, nikoli s prodejci. Všechny vinaře žádáme o to, aby své prodejce, své zákazníky informovali o tom, že opravdu pojďme společně to svatomartinské víno otevřít až 11. 11., jestliže se najde někdo, kdo chce předběhnout, tedy získat jakousi konkurenční výhodu, tak nás to velmi mrzí, protože myslím si, že je to trošku o sdílení o tom svátku, nikoliv o tom, jestli kdo bude a na té pomyslné startovní čáře prodávat dříve.

Ivana ŠMELOVÁ, moderátorka:

Objevil se tedy jakýsi předčasný prodejce svatomartinského. Objevila se třeba i falešná etiketa se značkou Svatomartinského, jak třeba toto hlídáte?

Jaroslav MACHOVEC, ředitel, Vinařský fond ČR:

V letošním roce zatím takovouhle informaci nemáme, uvidíme, jestli se to objeví, ale víte, ono vždycky, když je něco úspěšného, tak to najde i toho, kdo se snaží vlastně to nějakým způsobem falšovat, ale já budu věřit tomu, že se něco takového nestane a pokud se stane, tak se budeme snažit, aby vlastně, vlastně tu známku, která je chráněna, je chráněna pro všechny vinaře, není chráněna jenom pro Vinařský fond, bysme ji tedy vlastně uvedli do takového stavu, v jakém má být, a tudíž vyrovnali se i s touhle záležitostí.

Ivana ŠMELOVÁ, moderátorka:

A na co by si měl dát tedy zákazník pozor při nákupu?

Jaroslav MACHOVEC, ředitel, Vinařský fond ČR:

V každém případě řeknu jednu věc, jistě, ta vína svatomartinská musí být označená, buďto na kapsli nebo na tom šroubovém uzávěru musí být označení vlastně toho koníka s tím jezdcem a s názvem Svatomartinské s příslušným ročníkem a na těle etikety musí být uvedena také vlastně logo typ Svatomartinského. A co je důležité, všichni mají možnost si ověřit ta vína, která dostala to uznání, na stránce svartomartinskavina.cz. Tam jsou opravdu uvedeny všechny šarže, všichni výrobci, takže jestliže někdo najde lahev a má podezření, že ta lahev není v podstatě v pořádku, tak když si otevře tuto stránku a podívá se tam a nenajde tam toho výrobce, tak je nejlépe, když to oznámí nám a my se potom samozřejmě s tím budeme nějakým způsobem vypořádávat.

Ivana ŠMELOVÁ, moderátorka:

My jsme taky viděli, jak se ten počet těch lahví zvyšoval v průběhu let, loni to bylo přes 2 miliony lahví a letos je to totéž, dá se říct, že by ten prodej stagnoval nebo proč to tak je?

Jaroslav MACHOVEC, ředitel, Vinařský fond ČR:

Já si nemyslím, že to přímo stagnuje a samozřejmě, vždycky všechno má nějaký svůj strop a v letošním roce, a už jsme to viděli v té další reportáži, ta sklizeň byla o něco opožděná, to možná některé motivovalo k tomu, že počkali s tou sklizní déle. A na druhé straně my jsme také zpřísnili podmínky hodnocení svatomartinských vín. My jsme zkrátka k těm vinařům a k těm jejich vínům náročnější. I tohle mohlo způsobit mírný pokles, ale já si myslím, že číslo přes 2 miliony v žádném případě není malé a nesvědčí to vůbec o tom, že by bylo svatomartinské na ústupu, naopak.

Ivana ŠMELOVÁ, moderátorka:

Říká Jaroslav Machovec, ředitel Vinařského fondu České republiky. Já vám děkuji za rozhovor.

Jaroslav MACHOVEC, ředitel, Vinařský fond ČR:

Já také děkuju a přeju všem, aby si ochutnali výborná svatomartinská vína.

Ivana ŠMELOVÁ, moderátorka:

Děkujeme. A já ještě krátké doplnění ke svatomartinskému vínu. Nejen, že se smí otevřít až 11. listopadu, ale musí splňovat i další kritéria. Bílé víno může obsahovat maximálně 12,5 % alkoholu a smí být pouze suché, stejně jako víno červené, to může obsahovat 13 % alkoholu. Všechna svatomartinská vína pak musí taky schválit degustátoři.

Zdroj: ČT 1
Datum vydání: 11.11.2013
Moderátor: Ivana ŠMELOVÁ
Relace: Události v regionech - Brno

Vinařské novinky do schránky

Každý týden vám pošleme aktuality ze světa vína