Vinařské akce přinášejí jižní Moravě nové klienty i zajímavé zisky

Tisková zpráva, Nadace Partnerství

Brno (9. srpna 2011) – Vinařské akce na jižní Moravě znamenají pro region nejen nové klienty, ale hlavně důležitý zdroj financí, který pomáhá k dalšímu rozvoji malých i středních podnikatelů na turistickém trhu. Příkladem můžou být akce typu „otevřené sklepy“, jehož vlajkovou lodí je putovní Festival otevřených sklepů. Ten postupně představuje vinaře v různých vinařských obcích jižní Moravy. Zatím poslední festival, již sedmý v pořadí, představil o víkendu 30. a 31. července 35 vinařů v pěti obcích a podle organizátorů přinesl do regionu miliony korun.

„Akcí, na kterých se spojuje gastronomie, kultura a víno, ale konkrétně i akcí typu otevřených sklepů je stále víc a víc. Vinaři postupně získávají zkušenosti a daří se jim přilákat stovky účastníků, kteří víno rádi ochutnají přímo u vinaře,“ říká ředitel Festivalu otevřených sklepů Juraj Flamik z Nadace Partnerství s tím, že právě uplynulého Festivalu otevřených sklepů se zúčastnila tisícovka milovníků vín z celé České republiky, ale i ze zahraničí. Vzrůstající počet vinařských akcí je hodnocen spíše pozitivně, ale odborníci upozorňují na možné ochabnutí zájmu návštěvníků, a to především z důvodu příliš velkého počtu akcí a jejich různorodé kvality.
„Jednodenních místních akcí, pořádaných vinaři jedné vinařské vesnice se zúčastní převážně lidé, kteří nemusí daleko cestovat a nejsou zvyklí zásobovat se vínem, protože to mají ke známému vinaři blízko,“ dodává a popisuje odlišnost festivalu: „U Festivalu otevřených sklepů se tři roky zaměřujeme na klientelu z velkých českých měst a postupně i na slovenská města. Tito lidé přichází na Moravu jednou, dvakrát ročně a neváhají cestovat i z daleka, protože za dva víkendové dny stihnou navštívit vinaře pěti obcí najednou.“ Podle Flamika ukazují údaje sbírané po každém festivalu, že návštěvníci berou festival nejen jako zážitek, ale i jako „živý trh s vínem“, kde víno ochutnávají, aby si ho ihned zakoupili. Za festivalový víkend tak nakoupí vína v rozpětí jednoho až dvou milionů korun a k tomu služby spojené se stravováním a ubytováním. „V regionu tak zůstanou 2 až 3 miliony korun a k tomu další nepřímé zisky. Vinaři oceňují zejména profil návštěvníků festivalu. Jsou to lidé, kteří rozumí vínu, ve sklepech očekávají kultivované prostředí a zasvěcený přístup samotného vinaře a pak neváhají s nákupem, který v nejlepších vinařstvích dosahoval na posledních festivalech tržeb až 150.000 Kč.“
Nadace Partnerství, která se tématu vinařské turistiky věnuje již 12 let, by v budoucnu ráda zorganizovala širší výměnu zkušeností mezi jednotlivými organizátory akcí na Moravě, přičemž mnohé z nich, stejně jako Festival otevřených sklepů, podporuje Vinařský fond. Bez podpory by to prý zatím nešlo, ale jejich organizace se bude muset zlepšit. V Nadaci Partnerství považují za inspirující i výměnu zkušenosti s organizátory akcí pořádaných v rakouském regionu Weinviertel. V září připravuje nadace exkurzi právě pro organizátory a vinaře různých otevřených sklepů z Moravy do Rakouska. „Potkáme se s lidmi, kteří se zabývají organizací a marketingem otevřených sklepů již mnoho let. Těším se i na diskusi s kolegy z Moravy o tom, jak propagovat akce a zlepšovat ekonomický přínos pro návštěvníky i vinaře současně.“ Na exkurzi, která se koná v rámci malého projektu přeshraniční spolupráce spolufinancovaného Evropskou unií z Evropského fondu pro regionální rozvoj, je možné přihlásit se do 25. srpna na e-mailové adrese juraj.flamik@nap.cz.
Více informací: www.otevrenesklepy.cz

Kontakty:
Juraj Flamik, ředitel Festivalu otevřených sklepů, e-mail: juraj.flamik@nap.cz, tel. 515 903 117, 606 763 117
Profesní odbornost: vinařská turistika, enologie, cykloturistika a cestovní ruch
Martin Gillár, PR manažer Festivalu otevřených sklepů, e-mail: martin.gillar@nap.cz, tel: 515 903 122, 775 958 907

Soubory ke stažení

Tisková zpráva
doc, 603136
Pozvánka
pdf, 82667

Vinařské novinky do schránky

Každý týden vám pošleme aktuality ze světa vína

Vinařské akce přinášejí jižní Moravě nové klienty i zajímavé zisky | Vína z Moravy a vína z Čech