Čeští vinaři překvapili na veletrhu v Hongkongu znalce z celého světa

Tisková zpráva, Generální konzulát ČR v Hongkongu, HKTDC

Moravské víno zachutnalo návštěvníkům prvního ročníku veletrhu v Hongkongu. Vína z České republiky by se měla v blízké době objevit v některých obchodech, restauracích a hotelích v asijském obchodním centru.



V Hongkongu se ve dnech 14.-16.8. 2008 konal nový veletrh Hong Kong International Wine Fair, který se stal první zásadní obchodní vinařskou událostí po vládou široce publikovaném odstranění cla na dovoz vína do Hongkongu z počátku letošního roku. Veletrh, jehož se zúčastnilo 240 vystavovatelů, byl silně propagován HK vládou a kvazistátní agenturou na podporu obchodu Hong Kong Trade Development Council (HKTDC).

Veletrhu vína se zúčastnili dva moravští producenti – Kolby a.s. a Vinařství Petr Skoupil, kteří předvedli široký výběr bílých i červených vín, vč. ledového a slámového vína. V záplavě dlouhodobě přítomných značek, zejm. z Austrálie a Nového Zélandu, působila moravská vína jako zajímavý objev. Přítomní znalci neskrývali své překvapení nad kvalitou vín z ČR, o jejichž existenci dosud neměli v naprosté většině případů tušení. Řada z nich projevila zájem se při nejbližší cestě do Evropy s našimi víny více seznámit. Rovněž obchodníci a spotřebitelé (většinou na překvapivě vysoké úrovni) naše vína oceňovali. Také Tomáš Čepek z Vinařství Petr Skoupil si veletrh pochvaloval: „Lidé z celé Asie a světa byli při ochutnávce na našem stánku překvapeni, jaká dobrá vína máme na Moravě.“ Pan Skoupil byl „příjemně potěšen perfektní až puntičkářskou organizací veletrhu.“ Upozorňoval na rychlost registrací, úklidu či takřka „neviditelnou“ likvidaci případných nehod, např. rozbitých lahví. Jiří Seidl, vedoucí prodeje vína z Kolby a.s., dodal, že partneři z veletrhu projevili veliký zájem také o nádherná dárková balení vín. Tato balení jsou, vedle prodeje vín, doplňková specialita jeho firmy. Podle něj má vinařství rozjednány tři až čtyři možná partnerství v Hongkongu. Během Olympiády vinařství Kolby dodávalo víno do Českého domu při ambasádě v centru Pekingu, kde jej čeští zastupitelé během her rozdávali jako reprezentativní dárky. Na čínský trh se ale Kolby obchodně proniknout nechystá: „V Číně mají jiné dovozní nároky než v Hongkongu, který je otevřeným trhem bez cla a s jednoduššími dovozními podmínkami.“

Účast českých vystavovatelů podpořili Český konzulát v Hongkongu a pražská pobočka HKTDC, kteří zprostředkovali informace a zajistili účast vinařů na mezinárodním veletrhu. Konzulát koordinoval českou účast přímo na místě a představil se na veletrhu vlastním stánkem, kde prezentoval vzorky vín či propagační materiály zaslané českými producenty. “Podařilo se nám to hlavní, a sice upoutat pozornost a vzbudit zájem o kvalitní vína z České republiky. Věřím, že i příští ročník bude z naší strany podobně úspěšný”, hodnotí účast na veletrhu Roman Seidl, obchodní vicekonzul.

Obecně lze říci, že asijskému vkusu lépe vyhovovala bílá a spíše sladší česká vína (zvláště u žen zde mají velkou popularitu ledová vína), nicméně i další druhy byly hodnoceny pozitivně. Na základě uskutečněných jednání by se vína z ČR měla v blízké době objevit v některých obchodech, restauracích a hotelích v samotném Hongkongu (dosud byla na trhu pouze produkce Bohemia Sekt). Z hlediska objemu se pak hlavní příležitosti rýsují v kontinentální Číně a v dalších zemích regionu (Indie, Malajsie, Jižní Korea, Thajsko).

Vystavovatelé na Hong Kong International Wine Fair reprezentovali 25 zemí a regionů (Hongkong, ČLR, Austrálie, Brazílie, Bulharsko, ČR, Francie, Chile, Indie, Itálie, Japonsko, JAR, Jižní Korea, Kanada, Maďarsko, Mexiko, Německo, Nový Zéland, Rakousko, Španělsko, Švýcarsko, Tchaj-wan, Ukrajina, USA, Velká Británie). Více než 30 doprovodných akcí zahrnovalo např. konference, semináře, ochutnávky, soutěže o nejlepší etiketu a nejpopulárnější víno mezi návštěvníky. Vedle producentů vína se prezentovali rovněž výrobci sklenic a dalších doplňků.

První dva dny veletrhu byly určeny pouze pro obchodníky (8 758 návštěvníků z 55 zemí), poslední den bylo otevřeno pro širokou veřejnost (10 096). Organizátor akce HKTDC provedl během veletrhu průzkum, z něhož vyplynulo, že přibližně 90% nákupčích zde hledalo nové produkty a nové dodavatele. Spotřebitelé uvedli, že téměř 80% z nich průměrně vynakládá na nákup jedné láhve vína 100-499 HKD (přibližně 200-1000 Kč).

Rostoucí trend je patrný i u obchodu s českým a moravským vínem. V roce 2007 dosáhl export našeho vína z čerstvých hroznů do Asie, podle údajů ČSÚ, celkem 98 tis. USD (z toho Japonsko 40 tis. USD, Vietnam 35 tis. USD, ČLR 4 tis. USD, Hongkong 3 tis. USD). Naproti tomu se v první polovině roku 2008 jen do ČLR, která se v Asii stává hlavním trhem, vyvezlo víno již v hodnotě 27 tis. USD. Před několika týdny byl podle informací z českého regionálního tisku uzavřen zajímavý kontrakt s distributorem ze Šanghaje, další pozitivní vývoj lze očekávat v přímé návaznosti na výše zmíněný veletrh hned v několika asijských zemích.



Zdroj: Generální konzulát ČR v Hongkongu, HKTDC

{fotogalerie foto_aktuality_1310}

Soubory ke stažení

Tisková zpráva (doc)
doc, 44544

Vinařské novinky do schránky

Každý týden vám pošleme aktuality ze světa vína